foto.jpg
vereniging voor eenheidsklasse in praamzeilen
De Nije Sylprean

Koudum 22 en 23 juni

winnaars 22 en 23 juni 2019.jpg

Een zinderende hitte en buiten is het dik boven de dertig graden . Ik zit achter mijn Pc met de ventilator op mij gericht om het wedstrijd verslag van afgelopen weekend te schrijven. Eigenlijk was het praam nr. 2 zijn beurt , maar die was dit weekend niet aanwezig. Ook ”heet” ging het er aan toe na de laatste wedstrijd. Rondom Jos Spijkerman , voorzitter van de protest commissie , verzamelden zich alle schippers voor de protest behandeling. Maar daar over later meer.

Zaterdag ochtend 9.45 uur  stonden elf Schippers klaar aan de boorden van de Fluessen, voor het palaver . Het leek erop dat de start vertraagd zou worden, omdat er iemand op het idee was gekomen de 11 steden zwemmend te bedwingen. En dat precies door ons wedstrijdwater. Gelukkig had Maarten van der Weiden rekening met ons gehouden en heeft zijn tempo wat verhoogd zodat wij klokslag 10.45 uit de start blokken schoten. Er stond een matig briesje en soms was de wind hellemaal even weg. En trok de wind wat aan , dan  waren er schiftingen van soms wel 30 graden . Pittige omstandigheden dus. De wedstrijd commissie had er een prachtige gate baan in gelegd. Zelfs in de voordewindse  rakken was er volop strijd.

Tonny Kleinhuis profiteerde hier het meest van de schifftende wind en werd eerste, gevolgd door Henk de Vries .

Na de pauze was de wind nog grilliger.  De start van de vloot was scherper, maar voor sommigen te scherp . Klaas Jan Koopmans was te vroeg en had dat niet in de gaten . Hij zag dan ook op het uitslagen briefje dat hij het maximale aantal punten had opgelopen. Team Tonny zat in een flow en wist zijn tweede dag overwinning te noteren gevolgd door Eelke Dykstra.

De derde race met een hele grote voorsprong werd gewonnen Wiebe Haytema. Deze tweevoudig kampioen heeft tot nu toe een wat stroeve start in het kampioenschap. Zou hij dan nu de weg omhoog hebben gevonden ?

De commissie Koudum had na de wat chaotisch BBQ van afgelopen jaar, kosten nog moeite gespaard om ’s avonds gezellig, gezamenlijk te eten. Helemaal uit China was een enorm buffet aangerukt. Commissie bedankt. Je ziet maar hoe verder het weg komt, hoe beter het op tijd is.

De Tweede dag stond er een mooi kracht 3 tot 4 bft. Wel wat schiftingen , maar niet zo extreem als zaterdag. Eelke Dykstra schoot uit de startblokken en werd met een enorme voorsprong eerste. Op de tweede plaats eindigde de  heel strek zeilende debutant Sybren Gosse van De Velde. Sjapoo . De jonge honden  kloppen op de deur van de gevestigde orde . Want ook pream 17 van Durk Zijlstra laat steeds betere prestaties zien. Misschien geen jonge hond meer ,maar ook pream 10 van Floris Kooistra laat zich steeds vaker voorin zien.

Tsja , en dan de race waar ik het al eerder overhad . Op de uitslagen lijst zie je zeven  dsq's. Vier schepen voeren de juiste baan. Klaas Jan Koopmans had een prima start en zeilde ver voor iedereen uit. Gevolgd door Eelke Dykstra, Tonny Kleinhuis en Durk Zijlstra . Vandaag lag er een Olympische driehoek baan in ,  waarbij de merktekens bakboord gerond moesten worden. Halverwege de wedstrijd was er een enorme windschifting en de commissie  plaatse een nieuw bovenwinds merkteken. Op het commissie schip werd dit aangegeven met de C vlag en een groen vlag.  De groene vlag om aan te geven dat het merkten naar stuurboord verplaats was.  De eerste vier schepen hadden dat in de gaten en voeren de correcte baan. Normaal volgt meestal dan wel de rest  van de vloot maar dat was nu niet het geval. Sinds twee  jaar beschikken we over genummerde boeien die geschonken zijn door een bevriende watersport vereniging. In onze banen kaarten staan geen. nummers op de boeien. Omdat boei 2 nu boei 1 was geworden besloot de rest van de vloot , eerst boei 1 te ronden en daarna boei twee. De groene vlag werd geïnterpreteerd als stuurboord ronden en zo was de chaos compleet. Nu was het opletten geblazen bij ton rondingen want  vier schepen ronden de merktekens over bakboord en zeven over stuurboord. Zo lag je dus op ramkoers bij de merktekens .

Uiteraard volgde er een protest . Duidelijk was dat zeven schepen een DSQ achter hun naam kregen ( gediskwalificeerd) Een scherpe schipper merkte echter op, dat in de wedstrijdbepalingen bij artikel 11.1 staat  “Om het volgende rak van de baan te wijzigen zal het wedstrijdcomité het oorspronkelijke merkteken (of de finishlijn) naar een nieuwe positie verplaatsen. In afwijking van Wedstrijdseinen en regel 33 worden hierbij geen seinen gegeven.

Alhoewel de verkeerde baan was gevaren gaf Jos Spijkerman het gemiddeld aantal punten aan de gediskwalificeerde schippers, omdat ook de wedstrijd commissie niet helemaal juist had gehandeld.

Opmerkelijk was wel dat dit voor sommige gediskwalificeerde  schippers beter uitpakte dan voor diegene die wel de juiste baan hadden gevaren. Een verassend slot van een verder zeer sportief en mooi weekend.

Maar wat hebben we een mooie club, wat word er goed en sportief gezeild en bovenal , wat een pracht van een schip, die Nije Sylpream.

Vriendelijke groet een trotse voorzitter , Eelke Dykstra  

plaats zeilnr   totaal 1e 2e 3e 4e 5e
1 21 Tonny Kleinhuis 8.0 1 1 3 4 3
2 4 Eelke Dykstra 8.0 3 2 6 1 2
3 5 Henk de Vries 9.8 2 4 2 3 dsq*
4 20 Wiebe Haytema 16 7 3 1 9 dsq*
5 7 Sybren Gosse van der Velde 20 6 6 10 2 dsq*
6 15 Rikes Wijkstra 23,3 4 5 8 8 dsq*
7 17 Durk Zijlstra 24.0 9 7 4 10 4
8 1 Klaas Jan Koopmans 25.0 8 ocs 5 11 1
9 10 Floris Kooistra 26.5 5 8 11 6 dsq*
10 14 Gert Jan Tissink 29 11 9 7 5 dsq*
11 8 Geert de Groot 35 10 10 9 7 dsq*

Terherne 25 en 26 mei 2019

P1010300.JPG
Klaas Jan 14 jaar jonger en met nog wilde haren.

Wedstrijdverslag, geschreven door Klaas Jan Koopmans van Praam nr. 1

Aan mij, Klaas Jan Koopmans, de eer om als eerste een wedstrijdverslag te schrijven. Ergens niet zo gek aangezien we met praam nummer 1 zeilen en ook nog eens de eerste kampioen waren in het eerste kampioenschap. Dat de rest van de deelnemers na dat eerste jaar ook goed is gaan zeilen, blijf ik flauw vinden.

De week voor het kampioenschap staat de praam nog op de kant. Voor het eerst in jaren is het niet gelukt om onderhoud te doen. Maar als ik het kleed van de praam trek, ziet alles er (op de bankjes na) nog prima uit. Met zijn vieren tuigen we in een ochtend de praam op en een week later verschijnen we aan de eerste start en ook dat valt me niets tegen. Samen met praam 21 en 4 strijden we een wedstrijd lang om het eerste plek. Als je dan een tijdje 1e hebt gelegen en je eindigt na een zeer lastige draaiende wind als 3e zijn we redelijk enthousiast.

Na de eerste wedstrijd mogen we even aan wal voor een pauze en zo kan ook onze special guest Flip de hond even lekker de zeebenen strekken. Half twee is de tweede start en we komen als 1e om de boventon. Dit is altijd een heerlijk gevoel. We houden ook goed stand maar de draaiende wind houdt aan en na twee rondes begint de ellende en zeilen we hard. Maar achteruit. We worden 9e en we balen natuurlijk behoorlijk.

Bij de derde wedstrijd zeilen we, net als bij de eerste 2 wedstrijden, baan A. Dat betekent een olympische baan. De wedstrijdcommissie heeft misschien wel een zwaardere dag dan de wedstrijdzeilers met deze onvoorspelbare draaiende lichte wind. Twee minuten voor de start draait de wind zo veel dat hij afgeblazen word. Na wat schuiven van tonnen kunnen we alsnog starten. We komen ongelukkig uit de startblokken en zeilen de gehele wedstrijd in de achterhoede waar ook gewoon ontzettend goed gezeild word. Met een 7e plek hebben we in ieder geval een iets beter resultaat dan de tweede wedstrijd.

De eerste dag zit er op, en op het kameleoneiland trekken we een biertje open en heeft onze voorzitter eten en goed weer besteld. Na het eten wil Flip nog even wat aan de fok oefenen dus besluiten we van het eiland naar de haven te zeilen. Zon, water, wind en een hond aan de fok. Prachtig.

Op dag 2 waait het hard. Iedereen zet een rif in het grootzeil en probeert de boel droog te houden. Voor Flip is dit te veel en die mag dan ook vanaf het startschip toekijken. De wedstrijdcommissie heeft er een ‘op en del’ baan in gelegd. Met een dikke bries zeilen we wisselend van middenmoot tot achterhoede en worden we 7e.

De laatste en 5e wedstrijd van dit weekend komt er nog een halve windkracht bij. Voor de start knopen wij onze rakbanden wat strakker. Daarmee zetten we het zeil wat dichter op de mast zodat we deze halve windkracht kunnen handelen zonder een extra rif te hoeven zetten. Voor het eerst dit weekend starten we vlak bij het startschip. We gaan als een speer en zeilen als 2e om de boventon. Met een dikke windkracht 5 met uitschieters naar 6 is het af en toe pompen of verzuipen maar iedereen zeilt de wedstrijd uit en maakt er een spectaculair einde van een prachtig weekend van. Helaas hadden wij een protest bij de start tegen. Een kwestie van loef wijkt voor lij. Wij waren van mening te hebben gereageerd vanaf het moment dat we aangeroepen werden maar waarschijnlijk hebben we vanwege de harde wind eerder aanroepen niet gehoord. Gelukkig is er altijd een professionele protestcommissie die hierover oordeelt, alleen helaas niet in ons voordeel. Een kleine domper maar dat mag de pret van het mooie weekend niet drukken. Daarnaast kunnen we over 4 weken weer en gaan we dan opnieuw proberen iedereen er af te zeilen!

Sportieve groet, team Rauser praam 1

plaats zeilnr   totaal 1e 2e 3e 4e 5e
1 21 Tonny Kleinhuis 5.0 2 1 1 2 1
2 5 Henk de Vries 11.0 9 5 3 1 2
3 4 Eelke Dykstra 12,0 1 3 6 4 4
4 20 Wiebe Haytema 16.0 4 4 2 6 9
5 15 Rikes Wijkstra 16.0 8 6 4 3 3
6 17 Durk Zijlstra 17.0 5 2 5 5 5
7 1 Klaas Jan Koopmans 26.0 3 9 7 7 dsq
8 8 Geert de Groot 28.0 6 7 9 8 7
9 10 Floris Kooistra 30.0 7 8 10 9 6
10 11 Sybren Gosse Van der Velde 30.0 10 10 8 10 8

De nieuwe Friese zeilervaring

De Nije Sylpream

De Nije Sylpream is een nieuw ontworpen platbodem, een prachtig schip met zeer goede zeileigenschappen. Door de eenvoud is het schip uiterst gemakkelijk te bedienen en geschikt voor allerhande activiteiten.

Lees meer

© 2019 De Nije Sylpream